פיקוד העורף הגל השקט

הגדרת ישובים להתרעה
      הגדרת צליל התרעה

      חוסן מעולם לא היה חשוב יותר: כך תשמרו ותחזקו את מערכת החיסון

      ישנם גורמים רבים שיכולים לעזור בהגנה הטבעית שלנו, לשפר את הבריאות ולעזור בתפקוד תקין של מערכת החיסון. פעילות גופנית, תזונה נכונה והיגיינה הם רק חלק מהם. כך תשמרו על המערכת החיסונית

      מערכת חיסונית חזקה היא הבסיס לבריאות של כולנו. כאשר מערכת החיסון פועלת כראוי ובאופן תקין ובריא, היא לא רק תורמת במניעת הידבקות במחלות, אלא היא גם זו שמסייעת לגוף, במקרה של הידבקות, להילחם ולהדוף מהר וביעילות חיידקים ונגיפים. חשוב לדאוג לפעילות תקינה שלה לאורך כל הזמן, ולא רק בעתות משבר, מאחר וכאשר המערכת החיסונית נחלשת, חיידקים ווירוסים עלולים לחדור דרך מערכות ההגנה של הגוף. אך לפני שנוכל לענות על השאלה כיצד ניתן להתחזק מול וירוסים שונים, עלינו להבין תחילה כיצד הגוף מתמודד מולם.

      אישה אוכלת מזון בריא (ShutterStock)
      מחקרים רבים שנערכו בשנים האחרונות מצאו כי נטילה של חיידקים פרוביוטיים (חיידקים טובים) מספקת לגוף הגנה מפני מחוללי מחלות (צילום: ShutterStock)

      מערכת החיסון שלנו היא כמו צבא. כמו שבצבא יש יחידות שונות עם יכולות שונות, כך גם בגופנו ובמערכת החיסון. מערכת החיסון היא בעצם מכלול של איברים, תאים ומולקולות שתפקידם להגן על הגוף מפני פלישה של פתוגניים (גורמים מעוררי מחלה), כגון חיידקים, נגיפים ועוד. בקרב על הבריאות שלנו, משתתפים תאים רבים, כאשר לכל תא יש יכולת ותפקיד שונה וכמו בצבא- הם פועלים בתיאום.

      החיילים הנאמנים בקרב על הבריאות הם תאי הדם הלבנים (שלהם חלק מרכזי במערכת החיסון שלנו) והם אלו שנלחמים מול הפולשים. כמו בצבא, עלינו להשקיע בציוד הניתן לחיילים כדי שיוכלו להילחם בצורה המיטבית ביותר. כך עלינו לעשות גם בגופנו, לטפל ולדאוג לו על מנת למנוע חדירה של מזהמים.

      איך אפשר לפעול לחיזוק הגוף?

      1. הכי בסיסי - הפסיקו לעשן כדי לשפר את יכולת הריאות שלכם להילחם בזיהומים, בצעו אימונים בעוצמה בינונית כמו הליכה מהירה, השקיעו מספיק זמן בשינה ושטפו את הידיים בסבון באופן קבוע. אלו פעולות חשובות באופן תמידי לשמירה על בריאות טובה, אך הן עשויות להיות מכריעות במיוחד בתקופות של סיכון מוגבר.

      2. תזונה מספקת - הרגלי תזונה נאותים כמו אכילת מזון מאוזן ובריא הם בעלי חשיבות למערכת חיסון חזקה. אכילה של פירות וירקות, דגנים מלאים, חלבונים רזים ושומנים בריאים היא המפתח. רצוי להפחית במזון מעובד, שומנים וסוכרים.

      3. צריכה של ויטמינים ומינרלים - ויטמינים ומינרלים רבים נחוצים על מנת שמערכת החיסון תוכל לפעול בצורה תקינה. חסרים בוויטמינים ומינרלים מסוימים, מחלישים את מערכת החיסון ועלולים להגביר את הסיכוי והסיכון לחלות.

      פירות הדר (ShutterStock)
      מחקרים גם מראים כי ויטמין C חיוני לתפקוד תקין של כדוריות הדם הלבנות המהוות רכיב מרכזי במערכת החיסון (צילום: ShutterStock)

      אלו ויטמינים ומינרלים חיוניים במיוחד?

      ויטמין C - ידוע במשך עשורים כוויטמין מאוד חשוב לבריאות ולמערכת החיסונית בפרט. בין הפונקציות הרבות שלו, לוויטמין זה תפקיד חשוב בשמירה על העור ורקמות העור המשמשות כמחסום ראשוני נגד פתוגנים. בנוסף, מחקרים גם מראים כי ויטמין C חיוני לתפקוד תקין של כדוריות הדם הלבנות המהוות רכיב מרכזי במערכת החיסון. הוויטמין ניחן בהשפעה אנטי-ויראלית ואנטי-בקטריאלית והשלמתו חיונית למניעת מצבי מחלה. חשוב לדעת שהגוף שלנו לא יודע לייצר את הוויטמין הזה בכוחות עצמו ולכן חייב לספק לו אותו דרך התזונה שלנו, באמצעות פירות וירקות או דרך תוספי תזונה ייעודיים.

      ויטמין D - גם הוא ויטמין חיוני לתפקודה התקין של מערכת החיסון והגנה מפני מחלות ויראליות. למרות שאנו חיים במדינה שטופת שמש, נמצא כי ויטמין D חסר בגופם של מרבית האוכלוסייה. הסיבות לכך על פי מחקרים מגוונות, וכוללות בין השאר חשיפה נמוכה לשמש, בעיות בספיגה של הוויטמין לגוף ועוד. במיוחד עכשיו, שכולנו נדרשים להישאר בתוך הבתים ולא לצאת החוצה, ייתכנו מקרים של חוסר. מחקרים מראים כי רמות לא מספקות של ויטמין D מחלישות את מערכת החיסון ומכאן הנחיצות בהשלמתו בעזרת תוספים.

      אבץ - אבץ הוא מינרל בעל חשיבות גבוהה במיוחד לתפקוד התקין של מערכת החיסון. מחסור באבץ בגוף עלול להתבטא, בין השאר, בעמידות חלשה של הגוף מול וירוסים, חיידקים ופטריות. מחקרים שונים הראו שתוספת אבץ עשויה לתרום להתאוששות מהירה יותר ממחלות כמו שפעת והצטננות במיוחד בקרב מבוגרים וחלשים. כמו כן, נמצא כי לאבץ במציצה השפעה מקומית על ריריות הלוע המגדילה עמידות בפני וירוסים הנכנסים למערכת הנשימה.

      חיידקים (ShutterStock)
      כמו בצבא, עלינו להשקיע בציוד הניתן לחיילים כדי שיוכלו להילחם בצורה המיטבית ביותר (צילום: ShutterStock)

      4. פרוביוטיקה - מחקרים רבים שנערכו בשנים האחרונות מצאו כי נטילה של חיידקים פרוביוטיים (חיידקים טובים) בילדים וגם במבוגרים, מספקת לגוף הגנה מפני מחוללי מחלות. החיידקים הפרוביוטיים שנמצאים באופן טבעי במערכת העיכול, קשורים באופן הדוק למערכת החיסון, ולמעשה כ-70% מתאי מערכת החיסון נמצאים באזור המעי. נמצא כי חיידקים פרוביוטיים מווסתים את תגובת מערכת החיסון ומפחיתים סיכון למזהמים. על מנת להגן על מערכת החיסון באמצעות פרוביוטיקה יש לשים דגש על 3 אמות מידה:

      • מספר זנים רחב: מספר זנים רחב יותר עדיף על מספר זנים מועט יותר. כמו כן, רצוי לבחור בתוספי פרוביוטיקה עם זנים שנחקרו והוכחו כיעילים ואפקטיביים.

      • כמות החיידקים: כדי שהפרוביוטיקה תהיה בעלת השפעה, היא צריכה להכיל כמות גדולה, כדי להשתרש לכל אורך המעי.

      • הגנה: אחד הפרמטרים העיקריים והחשובים. בדרך למעי, אזור היעד של החיידקים הפרוביוטיים, יש את הקיבה שמהווה מחסום רב עוצמה נגד חיידקים. בקיבה רמת חומציות גבוה, שיוצרת מצב בלתי אפשרי לחיידקים כדי לשרוד. כדי להתגבר על בעיה זו פיתחו בתעשייה הפרוביוטיקה ציפויים מיוחדים שמגנים על החיידקים ומבטיחים שיגיעו ליעדם.

      5. צמחי מרפא - קיימים מספר צמחי מרפא שיכולים להטיב עם מערכת החיסון. צמחי המרפא מכילים חומרים פעילים, בעלי פעילויות מגוונות שיכולות להוות יתרון במלחמה מול וירוסים וחיידקים. אחד מהצמחים הוא שורש הכורכום, המוכר כבר שנים רבות ברפואת הצמחים. בשורש הכורכום יש חומר פעיל בשם כורכומין שסגולותיו הייחודיות ידועות מזה אלפי שנים. במאה השנים האחרונות נערכו מחקרים רבים שהראו את תרומתו המכרעת של הכורכומין בסיוע לפתרון בעיות רפואיות רבות, והוא התגלה כחומר בעל תפקידים ביולוגים מגוונים ורבים. לכורכומין יכולת נוגדת חמצון גבוהה מאוד, שיכולה לחזק ולשפר את תפקוד מערכת החיסון. כמו כן, מחקרים הראו כי הכורכומין מסייע להסתגל למצבי מתח נפשי וחולשה פיזית. החיסרון של כורכום בצורתו הטבעית היא שהפוטנציאל הרב שלו לא מגיע אלינו, בגלל יכולת ספיגה נמוכה בגוף האדם. לכן, ניתן להיעזר גם בתוספי תזונה המכילים 100% תמצית שורש כורכום ממש כמו בטבע.

      לסיכום, מומלץ ורצוי לסגל אורח חיים בריא שיתרום למניעת תחלואה. זכרו שתזונה נכונה, הפחתת לחצים וכלים טבעיים נוספים יכולה לעזור לשמור על גופנו היקר מפז, ולתרום להחלמה מהירה וקלה יותר. רק בריאות.

      להתייעצות עם צוות המומחים של סופהרב וקבלת טיפים נוספים